Getting things done

Jeg har fornylig læst en bog af forfatteren David Allen, kaldet “Getting things done”.

Getting things done handler om hvordan man mere effektivt kan få tingene gjort. Med sit koncept har David nærmest skabt en hel bevægelse og mange har læst hans bog, fulgt hans råd eller endda fået personlig coaching fra David Allen. Getting Things Done bliver forkortet GTD.

Da jeg havde hørt meget om GTD tænkte jeg at jeg også hellere måtte sætte mig ind i hvad det var og se om det kunne være nogle teknikker jeg selv kunne benytte til at administrerer min tid. -Og jeg vil sige at jeg faktisk var positivt overrasket. Getting things done handler ikke kun om time management og to do lister.

David fortæller også om hvordan du med hans teknikker bedre undgår stress og opnår mere ro i sindet.

Hans teori går på at hvis alt det du går og tænker over ikke bliver noteret ned, så bliver hjernen overbelastet og du bliver stresset.

Hvis du får noteret tingene ned på en struktureret måde, et sted du løbende  vender tilbage til, så ved hjernen at den ikke hele tiden behøver at minde dig om det og du kan få mere ro i sindet.

I første omgang handler det altså om at indfange alle de tanker der flyver rundt i dit hoved. Alt skal skrives ned.

Herefter skal du organiserer og kategoriserer. Det gælder ikke kun dine nedskrevne tanker, men også din indbakke og hvad du ellers har af to do liste.

Spørg dig selv hvilke ting der kræver en handling.

Hvis en ting kræver handling og du kan se at det vil tage under 2min at udføre handlingen, så skal den udføres med det samme.

Hvis handlingen tager mere end 2min, skal den skrives ned på en liste til fremtidige handlinger.

Hvis den ting du ser på ikke kræver handling; men f.eks. er en information du skal huske til senere skal den arkiveres et sted hvor du kan finde den frem, når du skal bruge informationen. Lad den ikke ligge i din indbakke f.eks.

Når man så har tid gennemgår man sin liste over handlinger og går i gang med dem der på det givne tidspunkt passer bedst.

Dette vurderes ud fra hvor man f.eks. er på det tidspunkt, (- ved computeren. – i nærheden af en telefon, så man kan foretage et opkald o.s.v.), eller hvor lang tid man har til rådighed og ens energi niveau.

Alle ens lister bør gennemgås mindst en gang om ugen, så hjernen stadig ved at den ikke behøver minde en om alt det, man synes man skal have gjort.

Jeg håber jeg med denne artikel har formået at forklarer lidt om hvad bogen handler om og kan byde på.

David Allen forklarer det selv meget bedre i bogen og jeg vil klart anbefale at læse den og prøve teknikkerne af.

Jeg ved at jeg selv skal have prøvet det af.